Honungsros

Honungsros

söndag 7 februari 2016

Sytt av slipsar

Efter en lång frånvaro här på bloggen får det väl bli ett inlägg här nu. Jag lovar inte att jag kommer att uppdatera jätteofta på bloggen men bör väl bättra mej i alla fall.
Tänkt nu att berätta om ett roligt projekt jag haft i min syateljé nu under januari. En dam beställde en väst sydd av makens slipsar.
Något jag inte tidigare har gjort men det var ju en rolig utmaning så jag lovade att göra en sådan.
Jag började med att göra ett västmönster efter hennes mått och klippte ut i ett kraftigt foder.  Därefter placerade jag ut slipsarna på som jag tänkte mig. Försökte få till det lite symmetriskt.

 Sydde ihop slipsarna med sicksack och fick även ta till handsömnad för att få till passformen.
Pressade vlieselin på baksidan av slipsarna. Sydde ihop och vändsydde nacke och ärmar. Sydde fast fodret för hand framtill för att det skulle bli så snyggt som möjligt.
 Här ser ni hur resultatet blev. En nöjd kund som gärna ställde upp för lite fotografier.




På återseende snart hoppas jag!

2 kommentarer:

  1. Hej, mycket inspirerande inlägg =) Kanske en dum fråga, men hur gör man ett västmönster?
    Min morfar fyller 80 år om några månader och hade gärna velat sy en liknande slipsväst till honom, men behöver lite mer tips!

    Ha det bra /Karin

    SvaraRadera
  2. "Thank you for nice information
    Please visit our website unimuda and uhamka"

    SvaraRadera